تالکوت پارسونز
نوشته شده توسط : مروارید شیطون

پارسونز از جامعه­شناسان آمریکایی قرن بیستم در سال 1902 در ایالت کلورادو در خانواده­ای مذهبی متولد شد. از 1920 تا 1924 در کالج امهرست به تحصیل زیست­شناسی و فلسفه پرداخت. در سومین سال تحصیل در این کالج، به علوم اجتماعی علاقه­مند شد و تصمیم گرفت تا تحصیلات عالی­اش را در جامعه­شناسی ادامه دهد. پارسونز معترف است که اصلاح­طلبی اجتماعی پدرش در این گرایش بی­تأثیر نیست. تحت تأثیر فضای خانواده به مطالعات اقتصادی و ارتباط آن با ساختارهای اجتماعی پرداخت. پس از اتمام دوره لیسانس خود برای یک سال تحصیل به لندن رفت. سپس به آلمان رفته و تحت تأثیر آثار ماکس وبر قرار گرفت. رساله دکترای وی به مطالعه نهادهای اقتصادی در آثار وبر، مارکس و سمبارت معطوف گشت. در نهایت پارسونز به آمریکا بازگشت و تمام عمرش را در آنجا به تدریس و تحقیق پرداخت. وی در ماه مه سال 1979 در سفری به همراه همسرش به‌منظور شرکت در پنجاهمین سالگرد اخذ دکترای خود به آلمان رفته و در همان شب در هتل محل اقامت خویش بر اثر یک حمله قلبی درگذشت.[1]

شخصیت­ها و نحله­های فکری تأثیرگذار
منابع فکری عمده که بر پارسونز تأثیر نهاده و دامنه نظری آثار او را گسترش بخشیدند عبارت‌اند از:
1) نظریه روان‌کاوی فروید و نقش آن در نظریه درونی‌کردن هنجارها و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی.
2) آثار تالمن، روان­شناسی که در تبیین رفتار هدفمند سهم داشت.
3) آثار جامعه­شناسان و انسان­شناسان بزرگ کارکردگرا و پیرو کارکردگرایی ساختاری همچون دورکیم، رادکلیف براون، مالینوفسکی و کروبر.
4) فایده­گرایان و اقتصاددانان کلاسیک و اخذ نظریه کنش از آنان.
5) مکتب فکری آلمان و نظریه­پردازانی همچون وبر، پاره‌تو و مارشال.[2]
آثار پارسونز[3]
پارسونز در تکامل و کاربرد نظریات خویش سه مرحله زیر را در زندگی‌اش پشت سر گذاشته است:
مرحله یک؛ این مرحله کار اولیه پارسونز را دربر می­گیرد و حاوی تحول تدریجی یک نظریه اراده­گرایانه در زمینه کنش اجتماعی و در تقابل با دیدگاه‌های فایده­گرا و کاهش­گرا در جامعه­شناسی است. اثر محوری پارسونز در این دوره "ساختار کنش اجتماعی" (1973) است.
مرحله دو؛ این مرحله مهم‌ترین دوره است. پارسونز در این مرحله در راستای کارکردگرایی ساختاری از محدوده­های نظریه کنش اجتماعی دور می­شود و به شرح و بسط یک نظریه کنش اجتماعی عام­تر شامل مفهوم­های تعیین‌­کننده نظام و نیازهای نظام رو می­آورد. سه کتابی که کارهای کلیدی این دوره را دربر می­گیرند عبارت‌اند از: نظام اجتماعی (1951)، به سوی نظریه عام کنش (1951) و اقتصاد و جامعه (1956) که با همکاری نیل اسملسر نگاشته شده است.
مرحله سه؛ در این مرحله زندگی پارسونز، شاهد تحولات مهمی در قالب سیبرنتیک از نظام­های اجتماعی و تعریف و تبیین از دگرگونی اجتماعی هستیم. چند اثر محوری این دوره عبارت‌اند از: جامعه­ها (1967)، نظام جامعه­های نوین (1971)، دو مجموعه مقاله با نام­های نظریه جامعه­شناختی و جامعه­شناسی نوین (1967)، سیاست و ساختار اجتماعی (1971)، مقاله نظام­های اجتماعی و تکامل نظریه کنش (1977)، مقاله نظریه کنش و وضعیت انسان (1978).
...




:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 22 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








x
با سلام آدرس چت روم عوض شده است برای ورود اینجا کلیک کنید

اول چت

با تشکر مدیریت اول چت